Veel bedrijven zien de waarde van relatiegeschenken voor klanten niet goed in. Vaak blijft het bij een kerstpakket die vaak gevuld is met eten. Een kaartje met ‘bedankt voor afgelopen jaar, we zien aankomend jaar weer met plezier tegemoet’. Ondanks dat het een leuk gebaar is, zijn dit soort geschenken eerder normaal dan bijzonder om te geven. Tussen de kerstpakketten van andere is heel moeilijk om een bijzonder plekje in het hart of hoofd te krijgen. Ga dus voor een verassing, een geef uw klant spontaan een relatiegeschenk. Hieronder geven we graag vijf belangrijke redenen aan om een relatiegeschenk te geven:

1.     Toon empathie en medeleven

Zoals hierboven al is beschreven, geef niet alleen kerst een leuk cadeau maar wees oprecht en geef zomaar een relatiegeschenk. Toon dat u empathie en medeleven hebt met het bedrijf. Dit kan door blij te zijn met de goede resultaten van het bedrijf of juist in economisch mindere tijden door een hart onder riem te steken.

2.     Van formeel naar informeel

U herkent het vast wel op een verjaardag of andere bijeenkomst. Het ijs moet eerst gebroken worden met leuke grap voordat er pas een leuke en gezellige sfeer komt. Deze metafoor kunt u wellicht ook zo zien met uw klanten. Indien u in de juiste branche zit met leuke klanten is dit wellicht leuk om te doen. Ga voor een leuke, ludiek en grappig relatiegeschenk. Er is online heel veel keuze waardoor er altijd wel een passend relatiegeschenk bij ziet.

3.     Laat zien welke koers u vaart

Door het geven van een leuk relatiegeschenk kunt u als bedrijf goed laten zien welke koers er gevaren wordt. Gaat u bijvoorbeeld voor het eerst exporten? Geef met een passend relatiegeschenk aan dat u dit heeft bereikt. Wilt u binnen het bedrijf verduurzamen? Geef duurzame relatiegeschenken aan uw klanten. Door de drastische verandering via een relatiegeschenk door te geven weet u zeker dat de klant hiervan op de hoogte is. Want op een drukke werkdag wordt de mail nog weleens niet gelezen. Een leuk relatiegeschenk daarentegen niet. Pak de aandacht om iets aan het licht te brengen.